Kraft, Kreativitet

Flow

images

Flowoplevelse er en optimaloplevelse, hvor aktiviteten bliver værdifuld i sig selv. En harmonisk tilstand af fuld opmærksomhed om en aktivitet. Oplevelse af overensstemmelse mellem mål og handlemuligheder.
(Hansen m.fl.: Psykologisk-pædagogisk ordbog, 2006).

Jeg oplever flow ofte – dagligt, vil jeg påstå. Gør alle mon det – eller har det noget med min kreativitet at gøre? Eller hænger det bare sammen med det, at jeg arbejder med noget, som giver mening til mig?

Jeg oplever flow når jeg improviserer – improvisation er i bedste fald ren flow sammen med medspillerne. Når jeg spiller skuespil er flow også en væsentlig del af oplevelsen. Når jeg træner yoga, danser – eller dyrker næsten hvilken som helst bevægelsesform som jeg kan lide, er det en flow-oplevelse. Ofte når jeg skriver (fx. på denne blog), oplever jeg også et engagement/tidens forvinden/flow. Det samme gælder når jeg underviser. Jeg er vist ret heldig, når det gælder oplevelsen af flow!

Modsætning til flow kunne man kalde for et ”mildt psykisk kaos” – en oplevelse af at være utilstrækkelig eller ufokuseret. Jeg oplever utilstrækkelighed når jeg er stresset og går halvhjertet ind i det, jeg er i gang med. Når jeg hele tiden er på vej et andet sted. Når min dag opleves som et puslespil, hvor jeg skal nå alt for mange forskellige ting med mange slags mennesker og omgivelser. Eller når jeg bare ikke kan fokusere min opmærksomhed og føler rastløshed, skyld, mindreværd – eller er bare for træt.

Flow kræver nærvær. Man kan ikke være nærværende, hvis man er på vej et andet sted hen – fysisk eller mentalt. Når man arbejder med kroppen, er man til stede i kroppen – det er i hvert fald meningen.

Hernede en liste over de faktorer, som hjælper flow til at opstå:

1. Opstilling af klare, konkrete og realistiske mål.Sharmila_Biswas,_Odissi_dancer

2. Feedback, dvs. løbende og relevant tilbagemelding om, hvordan man klarer sig.

3. En passende balance mellem færdigheder og viden på den ene side og udfordringer på den anden (Udfordringer og kompetencer, der matcher hinanden. For store udfordringer giver stress, for små giver kedsomhed).

4. Fjernelse af distraherende faktorer (Skabe perioder med ro og utilgængelighed, så man – alene eller, hvis det er en gruppeaktivitet, sammen med de mennesker, man skal arbejde sammen med – uden afbrydelse kan koncentrere sig).

5. Håndterlige, forståelige og præcise regler for arbejdet /aktiviteterne.
(Csikszentmihalyi 1997, Knoop 2002)